KIK

KIK zorgt voor een besparing op inschrijvingskosten, kwaliteitsverhoging en sneller werken. KIK is gebaseerd op (deels) gestandaardiseerde teksten en digitale gegevensuitwisseling en ondersteunt verschillende stappen in het inschrijvingsproces.

Wie een akte bij het Kadaster wil inschrijven, vraagt in de meest ideale situatie gegevens op via KIK-inzage. Die gegevens worden geautomatiseerd opgenomen in het dossier welke uiteindelijk zal leiden tot een akte: overtypen behoort tot het verleden. Vervolgens worden deze gegevens gebruikt om een akte op te stellen die aansluitend digitaal wordt verstuurd. Voldoet de (KIK)akte aan de gestelde eisen, dan kan het Kadaster de informatie geautomatiseerd verwerken en wordt de akte ingeschreven.   

Besparen op inschrijvingskosten

Door het geautomatiseerde proces zijn de kosten lager, een notariskantoor bespaart dus op de inschrijvingskosten.

Kwaliteitsverhoging

Door het geautomatiseerde proces is de kans op fouten in de verschillende processtappen kleiner: de kwaliteit van de Basisregistratie Kadaster (BRK) gaat omhoog.

Sneller werken

De geautomatiseerde stappen in het verwerkingsproces zorgen voor een snellere en efficiëntere verwerking van de akte door het Kadaster.

De volgende ketenpartners werken samen aan KIK:

  • banken
  • Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB)
  • Netwerk notarissen
  • notarissen
  • softwareleveranciers

Infographic waarop te zien is: 80 % van de notariskantoren gebruikt KIK om akten in te schrijven bij het Kadaster 42,8 % van alle koop- en hypotheekakten wordt via KIK ingeschreven 41,3 % van de hypotheekakten wordt via KIK ingeschreven 64,3 % van alle hypotheekakten kan met KIK worden ingeschreven

KIK-ervaring key-accountmanager Kadaster

Erwin Willemsen is  als key-accountmanager werkzaam bij het Kadaster. Vanuit zijn rol heeft hij contact met financiële instellingen en vastgoedorganisaties. Sinds de introductie is hij betrokken bij KIK. Zijn ervaringen met onder andere hypotheekverstrekkers kunt u lezen op de pagina KIK-ervaring: "70 procent hypotheekakten straks via KIK".

Vragen?

Hebt u nog vragen? Neem dan eens een kijkje bij de Veelgestelde vragen Notariaat.